Vissen, Yokohama en Vertrek

Er is hier heel veel te doen. Zoveel zelfs dat ik niet eens tijd heb om bij te houden wat er allemaal is gedaan. Vandaag vertrekken we richting de Fuji-berg, om na een nachtelijke beklimming naar Kyoto te gaan. Gelukkig hebben we nog een hostel kunnen boeken (van dezelfde keten als waar we nu zitten) dus geen problemen en verassingen met de overnachting. Ik ga nu in een half uurtje proberen te vertellen wat we de afgelopen dagen hebben gedaan, dus u hoeft weinig detail te verwachten. Een terugblik van de afgelopen twee dagen:

We zijn woensdag inderdaad niet meer toegekomen om naar de vismarkt te gaan. In plaats daarvan zijn we op zoek gegaan naar een Japanse supermarkt. Tot nu toe hadden we alleen nog maar Kombini, convenience stores, gevonden, maar die zijn behoorlijk aan de prijs. Dus het was een openbaring toen we uiteindelijk een echte supermarkt binnenliepen. En al gauw voelde ik me in de zevende hemel. Allerlei producten die ik in Nederland zo graag eens zou gebruiken maar gewoonweg niet verkocht worden, liggen hier van tig verschillende merken, in allerlei soorten en maten, voor een zacht prijsje in de schappen. Zalm voor 5 euro per kilo, tofu in meer dan 30 verschillende soorten… ik kan nog uren doorgaan (zo lang ben ik er later dan ook geweest). Het enige waar je wel je portomonnee voor leeg moet schudden is vlees: gehakt voor 15 euro per kilo is hier niet ongewoon.
Op de weg naar de metro kwamen we ook nog een restaurant met Fugu, kogelvissen, tegen. Voor 15 euro kan je je hier tegoed doen aan een sashimi van deze potentieel letale vis. Na een foto zijn we dan ook maar weer doorgelopen.

Maargoed, na even gauw wat te eten te hebben gehaald zijn we op weg gegaan naar Yokohama, de twee na grootste stad van Japan. Hier hebben we een redelijk lange wandeling gemaakt naar het grootste Chinatown (dus Chinese wijk in een ander land dan China) van de wereld. Maar meer dan een blok van zo’n 15 straten is het niet. Vooral de wandeling ernaartoe gaf zicht op de baai van Tokyo en de haven, waar, waarschijnlijk door de warmte, honderden kwallen dreven.
Hoewel Yokohama een best mooie en vooral erg moderne stad is, is er naast betaalde activiteiten zoals musea en stadia niet zoveel te zien. We hadden daarom van tevoren een reservering gemaakt voor de Kirin bierfabriek. Dit was best leuk om te doen. Hoewel de uitleg voor honderd procent in het Japans was en ik er maar iets van een tiende van heb verstaan (laat staan de rest van de groep), kregen we wel de vulafdeling van de vaten en blikjes live te zien. Dat was erg leuk! Vanuit een raam zagen we hoe honderden blikjes per minuut werden gevuld en gelabeld. Na de tour kregen we drie gratis biertjes aangeboden (echter maar tijd om er twee op te drinken) en zagen we dat de medewerkers van Kirin erg vreemde ideeen hebben over hoe een glas ingeschonken dient te worden.

Hierna scheidden de wegen. Ik wilde graag naar een ramenmuseum, een museum over het hoe en wat van de Japanse noedelsoep. Bob en Steven waren moe en wilden liever nog even naar Akihabara en dan terug te gaan naar het hostel. De rest is met me meegegaan.
Na een reis in een trein in de drukke avondspits van Yokohama, zijn we dus naar dit museum geweest. Hoewel museum, het museum zelf was niet meer dan een tv-scherm en een wand met hoe noedelsoep gepresenteerd dient te worden. Waar het om draaide was een grote ondergrondse replica van een straatje uit het vooroorlogse Tokyo waar je bij verschillende tentjes noedelsoep kon kopen. Hoewel we eerst het idee hadden een beetje afgezet te zijn besloten we toch maar om hier dan te eten. En afgezien van een vreemde trassieachtige stank kregen we goed te eten, was er een jongleershow en was er zelfs een Japanner die graag met ons Engels wilde praten. Een prima sfeertje dus.
De reis terug was behoorlijk lang. Dit was vooral de schuld van het budgetticket dat we hadden gekocht. Uiteindelijk zijn we van Shin-Yokohama naar Yokohama gegaan, hiervandaan naar Shibuya en uiteindelijk weer naar Asakusa. Zoek het op bij Google Maps en u zult zien dat dit een vrij nutteloze twee uur treinen was, hoewel we er misschien wat yen mee hebben bespaard.
Uiteindelijk heb ik in het hostel nog aardig lang gepraat met de mensen uit het hostel. Uiteindelijk toch iets te laat gaan slapen, want de dag erna wilden we toch naar de vismarkt gaan. Helaas hadden we de airco om maximaal gezet en was de temperatuur in Tokyo tot 20 graden gedaald, waardoor ik het voor het eerst koud had in Japan!

Gisteren hebben we er een rustige dag van gemaakt. Gezamenlijk met wat Fransen en een Spaanse gast uit het hostel zijn we naar de vismarkt gegaan. Op de weg daarheen zaten we in een echte forensentrein (inclusief proppers)! Uiteindelijk was het niet zo erg dat we niet zo vroeg waren, want door de aardbeving is de vismarkt toch pas na 9 uur geopend voor publiek. We hebben behoorlijk wat verschillende vissen en schelpdieren zoals zeeegels, allerlei schelpen (sommigen een halve meter lang), octopussen en schelpen met uitlaatkleppen die af en toe water omhoog schieten. Tommy heeft zelfs iets wat op een walvisvin lijkt gezien :| .
Na de markt zijn we naar Roppongi gegaan, maar dit bleek alleen een winkelcentrum te zijn en overdag was er niet zoveel te doen. Bob voelde zich niet lekker en ging terug. Met de rest hebben we nog een wandeling gemaakt door Yoyogi park en met Tommy , Rene en Lucas zijn we nog doorgelopen naar de Olypmische stadia en Shibuya.
‘s Avonds hebben Tommy en ik de supermarkt helemaal doorgespit en gekookt in het hostel. Weer even wat anders dan al die restaurantjes en kant en klaar voedsel.

Nu moet ik er echt vandoor. Mount Fuji, here we come!

Posted from Shibuya, Tokyo, Japan.

One thought on “Vissen, Yokohama en Vertrek

1. Ik geniet van je verhalen. Denk aan je nachtrust, je was vanochtend al weer vroeg op.
    Veel plezier op die berg.
    Ik kon overigens niet zien op de kaart dat het zo’n omweg was. De route gaat toch min of meer rechtstreeks voor zover ik het kan volgen.