Japan Railpass

Om maar met een cliché zin te beginnen: de laatste loodjes wegen het zwaarst. Niet dat we nu heel veel hebben uitgezocht de laatste weken; er zijn nog een aantal zaken overgebleven die toch écht aandacht behoeven. Maar echt veel tijd om van alles te regelen was er ook niet. In een eerdere post had ik het al over de Railpass, voor goed vervoer tijdens de reis is deze onontbeerlijk. Maar het eraan komen was al een avontuur op zich…

In Japan reist vrijwel iedereen in de grote steden met het openbaar vervoer. Veel mensen hebben geen auto, nogal wat wegen zijn privébezit en dient er dus tol betaald te worden en met zoveel mensen is ernstige filevorming vanzelfsprekend. En waarom zou je ook de moeite doen om geld te steken in het behalen van je rijbewijs als er een prachtig openbaar vervoersnetwerk is dat stipt op tijd rijdt (tot in het absurde toe). Hier gaan wij natuurlijk ook gebruik van maken.
Om het de toeristen in Japan makkelijk te maken is er een bepaalde ov-kaart vrijgegeven waarbij gebruik gemaakt kan worden van de meeste treinen van Japan Railways (ook van over het algemeen twee van de drie Shinkansen lijnen). Verder moet het ook mogelijk zijn om ermee met een veerpont van Hiroshima naar Miyajima te gaan, wat we ook van plan zijn. Hoewel deze Japan Railpass in mijn ogen peperduur is, zou dit in vergelijking met losse kaartjes veel moeten schelen. Een retour Tokyo-Kyoto zou al evenveel moeten kosten als de Railpass van een week.
Omdat we in Tokyo veel gebruik willen maken van de metro en we maar twee tripjes doen waar we de Railpass voor zouden kunnen gebruiken, hebben we uitgerekend dat het veel goedkoper is als we hiervoor losse tickets nemen. Voor de rest van de reis willen we wel gebruik maken van de Railpass. We gaan natuurlijk voor tweedeklas kaartjes en helaas vallen we niet meer in het kindertarief :( . Voor twee weken gebruik kost dit ¥45.100, omgerekend zo’n 390 euro.

Nu allemaal wel leuk en aardig dat zo’n pas bestaat, maar zie er nog maar eens aan te komen. René had uitgezocht dat er twee officiële verkooppunten in Nederland waren waar we de Railpass konden bestellen. Helaas rekenden deze beide een behoorlijke opslag per pas en ze hadden nogal wat tijd nodig om de passen uit te schrijven, iets wat ik nogal bezwaarlijk vond omdat we ons enige vertraging bij het krijgen van de pas niet konden veroorloven (het is immers niet eens meer een week tot vertrek).
Ik heb nog maar wat verder gezocht en het bleek dat er wel meer dan twee officiële verkooppunten te vinden waren. In totaal zijn er voor Nederland vijf te vinden. Nu moet ik toegeven dat deze drie andere bedrijven vooral zijn toegespitst op Japanners toeristen en expats, dus waarschijnlijk vrij lastig te vinden. Ik heb http://www.his-holland.nl/ opgebeld om te vragen wat ze rekenden aan extra kosten en het bleek dat zij én direct gratis de passen uitschreven én een lagere dan de huidige koers hanteren. Ideaal dus.
Om verdere vertraging te beperken zijn Tommy en ik direct de dag erop naar Amsterdam gegaan om de passen voor ons uit te laten schrijven. Vreemd genoeg ligt het reisbureau midden in een woonwijk bij station Amsterdam Amstel. Na een half uur een Japans gesprek over allerlei Nederlandse attracties te hebben aangehoord, konden we eindelijk aan de balie plaatsnemen en werden de passen netjes uitgeschreven. Nouja passen… het zijn een aantal vloeipapiertjes met de namen en geboortedata erop die in Japan zullen worden omgewisseld tot echte Railpassen, een zogenaamde ‘Exchange Order’. Ik moet zeggen dat het behoorlijk vreemd voelt om €2681 (7*€383, dat netjes was overgemaakt door iedereen) voor een stapel vloeipapiertjes te betalen… Beetje zuur alleen dat ING mij gelimiteerd heeft tot het betalen van €1500 per dag, wat nogal problemen oproept als je vrijwel het dubbele wil betalen. Gelukkig sprong Tommy bij en, met lege bankrekeningen en een envelop met belachelijk dure vloeipapiertjes (die Tommy overigens niet durfde te dragen), zijn we weer terug naar huis gegaan.


Posted from Delft, Zuid-Holland, Netherlands.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>